Pseudo-eindheffing vanaf 2027: dit betekent het voor jouw wagenpark
De overheid heeft onlangs een nieuwe maatregel aangenomen die vanaf 1 januari 2027 grote impact heeft op zakelijke mobiliteit: de pseudo-eindheffing.
Lees verderPrinsjesdag brengt ieder jaar nieuwe plannen en maatregelen met zich mee die ook relevant zijn voor autorijdend Nederland. In dit nieuwsartikel zetten we de belangrijkste wijzigingen voor werkgevers op een rij.
Vanaf 2027 geldt er een nieuwe maatregel voor brandstofauto’s die privé worden gebruikt door medewerkers. Voor deze voertuigen komt er een pseudo-eindheffing van 52% over de bijtelling. Dit komt neer op ongeveer 12% per jaar van de fiscale waarde van de auto. Aantal belangrijke punten:
Deze maatregel maakt brandstofauto’s aanzienlijk duurder in gebruik en stimuleert de overstap naar elektrisch. Onze collega’s adviseren je graag over de gevolgen en mogelijke oplossingen voor jouw wagenpark.
De tijdelijke accijnsverlaging, die tijdens het begin van de oorlog in Oekraïne werd ingevoerd, zou eind dit jaar aflopen. Deze regeling is echter met één jaar verlengd, tot eind 2026. Daarnaast wordt er geen inflatiecorrectie toegepast, waardoor de accijnsbedragen gelijk blijven aan die van dit jaar.
Tot en met december 2025 geldt voor elektrische auto’s nog een korting van 5% op het bijtellingspercentage over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Vanaf januari 2026 vervalt deze korting en geldt voor alle voertuigen een bijtelling van 22% over de volledige cataloguswaarde.
Voor auto's die dit jaar geleverd worden geldt nog een bijtellingspercentage van 17% over de eerste €30.000. Wil je hier nog gebruik van maken informeer dan bij onze collega’s naar de mogelijkheden. Hiermee bespaar je namelijk voor je medewerker(s) tot €3.500 netto bijtelling over een periode van 60 maanden.
De korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor plug-in hybrides en elektrische voertuigen wordt afgebouwd:
Omdat de MRB wordt doorberekend in de leasetarieven, zullen de leaseprijzen voor zowel plug-in hybrides als elektrische voertuigen per januari stijgen.
2026 is het laatste overgangsjaar waarin Euro 5-bestelwagens toegang hebben tot zero-emissiezones. Vanaf 1 januari 2027 is dit niet langer toegestaan.
Heb je nog Euro 5-voertuigen die regelmatig in milieuzones komen? Zorg dan tijdig voor vervanging.